Activiteiten gevoelens blij / verdrietig

Om stil te staan bij de gevoelens die je kunt hebben en deze op een beweeglijke manier met de kinderen te ontdekken heb ik 4 activiteiten bedacht m.b.v. de methode leefstijl. Deze 4 activiteiten kun je los aanbieden, maar je kunt ze ook in een lesje achter elkaar met de kinderen doen. 

Activiteit 1: tekenen op de rug

Leer de kinderen onderstaand versje en laat ze erna bij elkaar op de rug het versje ‘tekenen’ terwijl ze het versje opzeggen.

De maan is rond, (een grote cirkel teken op de rug van je maatje)
de maan is rond. (een grote cirkel teken op de rug van je maatje)
Hij heeft twee ogen, (twee stippen in het rondje)
een neus (een neus tekenen)
en een mond. (trek met je vinger een verdrietig of blij rondje)

Activiteit 2: liedje klein zigeunermeisje

Iedereen kent dit ouderwets liedje wel. Zing en dans het liedje een aantal keer en hierna kun je een aantal vragen stellen over bijvoorbeeld verdrietig zijn.

Er zat een klein zigeunermeisje,
huilend op een steen,
huilend, huilend, helemaal alleen.
Sta op meisje,
en droog je tranen af,
kies een kindje uit de kring,
met wie je dansen mag.

Activiteit 3: Als er geen …. was, wat was ik dan verdrietig!

De kinderen zitten in een kring. Ik vertel: ‘Als er geen zon (of: kinderen, regen, muziek, sinterklaas, kerstmis, auto’s) was, wat was ik dan verdrietig. Alle kinderen die ook verdrietig zouden zijn, gaan staan. Dan gaat iedereen weer zitten. Dit herhaal ik een aantal keer. Dan kan een kind dezelfde zin zeggen, maar iets andere invullen waar hij / zij verdrietig van kan worden.

Activiteit 4: tekening om te troosten

Kinderen denken na over een persoon die ze zouden willen troosten. Ze maken een tekening voor deze persoon. Bij de tekening kun je schrijven waaraan de kinderen dachten toen ze deze tekening aan het maken waren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>