Beweging thema Sinterklaas

Startopdracht: ‘De piet zegt …’
Er zijn 4 kleurplaten met: de sint, zwarte piet, het paard en de zak. De kleurplaten hangen overal een keer in het lokaal op. De kinderen moeten steeds luisteren naar welke kleurplaat ze moeten lopen. Als ze er zijn staan ze stil en luisteren ze naar welke kleurplaat ze dan moeten lopen. Dit kun je ook afwisselen met huppelen, hinkelen, sluipen etc. Van kleurplaat naar kleurplaat moet heel snel gebeuren, zodat de kinderen gericht moeten luisteren naar de aanwijzingen. Het is ook een leuk idee om ervoor te zeggen: ‘de piet zegt…’ als dit zinnetje er niet voor komt mogen de kinderen niet veranderen van plek en anders wel.

zwartepiet

 

 

 

 

 

 

 

 

Kern 1: ‘Trage Sint en snelle Piet’
De kinderen staan op een rij naast elkaar. De leerkracht laat de kleurplaat van de zwarte piet zien. De leerkracht vertelt dat pieten heel snel kunnen rennen. Ook laat de leerkracht een kleurplaat van de Sint zien. De Sint is al wat ouder en die loopt heel traag. De kinderen moeten nu naar de overkant gaan en zien aan welke kleurplaat er in de lucht wordt gehouden hoe ze dit moeten doen. De kleurplaten kunnen ook wisselen tijdens het naar de overkant lopen.

Kern 2: ‘Schoorsteen pieten’
Er liggen hoepels (de schoorstenen) klaar in een afwisselende rij (zigzaggend) De kinderen springen van ‘schoorsteen’ naar ‘schoorsteen’. Eerst op 2 benen, dan op 1 been, dan op je hurken.

Afsluiting: ‘Hoofdpiet regelt het wel!’
De leerkracht vertelt dat de zwarte pieten ook wel eens deugnieten zijn. Ze proberen de hoofdpiet wel te foppen door niet te luisteren. Daarom moet hoofdpiet alle zwarte pieten kunnen tikken zodat ze weer naar hem luisteren. Wie getikt is is weer een brave piet en gaat netjes op de bank zitten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>