Binnen-buitenkring en rekenen

Een actieve manier om een rekenles mee te beginnen is om gebruik te maken van een binnen-buitenkring. Vooraf krijgen de kinderen een klein blaadje, hierop schrijven ze een getal tussen de 0 en de 10. Om het gemakkelijker voor de kinderen te maken kun je er voor kiezen om getallen tussen de 0 en de 5 op te laten schrijven.

Je maakt met de kinderen een binnen-buitenkring. Elk kind krijgt dus een oogmaatje.

De maatjes laten aan elkaar het getal zien wat ze hebben opgeschreven en maken hiervan een keersom. Een leerling heeft bijvoorbeeld het getal 5 en de andere leerling heeft het getal 2. Van deze twee getallen maken ze de keersom: 2×5. Samen rekenen ze deze som uit, wanneer ze denken het goede antwoord te hebben gegeven steken ze een hand in de lucht. Zo zie je als juf of meester wie er al klaar is. De binnen of buitenkring kan dan een aantal plekken doorschuiven, zo krijg je weer nieuwe maatjes en dus nieuwe keersommen.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om andere soorten sommen te oefenen met deze werkvorm.

Tip: weet je niet precies hoe een binnen-buitenkring of andere coöperatieve werkvormen werken kijk dan eens op: http://cooperatievewerkvomen.blogspot.com

Leave a reply