Binnen-buitenkring geschiedenis

Via twitter meldde ik dat ik een binnen-buitenkring ging doen bij geschiedenis. Hierop kreeg ik veel leuke reacties, daarom dat ik er nu over schrijf.

De kinderen uit groep 4 zijn bekend met de binnen-buitenkring. Na het maken van de binnen-buitenkring heb ik de kinderen de opdracht gegeven om met z’n tweeën verschillen aan te geven tussen schepen van vroeger en schepen van nu. Ons thema ging namelijk over de VOC schepen en met deze les hebben wij dit thema afgesloten. De kinderen wisten dus wel al veel van het thema af. Wanneer ze beide een verschil hadden gegeven en hierover gepraat hadden moesten ze de hand in de lucht doen, zodat ik kon zien wie er al klaar was.

De opstart van de binnen-buitenkring ging moeilijk, al weten de kinderen wel wat de bedoeling is van een binnen-buitenkring. Zo vonden sommige kinderen geen maatje, hingen andere kinderen op de tafel en duurde het erg lang voordat ik kon beginnen met mijn uitleg. Een volgende keer moet ik dus nogmaals de regels herhalen en kinderen die niet normaal mee kunnen doen, laten kijken naar hoe het wel moet. Achteraf heb ik wel aan een aantal kinderen gevraagd welke verschillen ze gehoord hadden van hun maatje. Ik heb hieruit kunnen concluderen dat de kinderen de opdracht, ondanks de moeilijk start, toch goed volbracht hebben.

Een volgende keer wil ik weer een andere coöperatieve werkvorm uitproberen. Heeft iemand nog een leuk idee?

2 thoughts on “Binnen-buitenkring geschiedenis

  1. Wellicht is deze werkvorm geschikter om voorkennis te activeren dan als afsluiting; dat kan de lastige opstart verklaren. Behalve jouw vraag naar de verschillen kun je ze dan ook makkelijker zelf vragen voor elkaar laten bedenken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>