Coöperatieve werkvorm rekenen: waar of niet waar?

Aan het begin van een rekenles is het belangrijk te beginnen met een aantal verschillende automatiseringsoefeningen. Een leuke coöperatieve automatiseringsoefening is:

Waar of niet waar?

Elk kind krijgt een kaartje waar een som op staat. Ze rekenen de som uit en bekijken of de uitkomst wel of niet klopt met wat er op het kaartje staat. Sommige sommen zijn namelijk wel waar en andere zijn niet waar. Hierna lopen de kinderen door de klas met hun kaartje, wanneer ze een klapsignaal van mij horen zoeken ze een maatje en vertellen ze aan elkaar of het kaartje waar of niet waar is. Ze moeten hierbij een goede uitleg geven. Na deze uitleg en het uitwisselen van beide gedachtes wisselen ze van kaartje. Ze wachten op het klapsignaal en lopen weer verder door het lokaal. Bij weer een klapsignaal zoeken ze een ander maatje en bekijken ze opnieuw de beide kaartjes.

De kaartjes die ik voor groep 4 gemaakt heb komen uit blok 7 van pluspunt. Eigenlijk is het een opdracht die de kinderen individueel uit het boek moeten maken, maar door deze opdracht ben ik op deze zelfbedachte coöperatieve werkvorm gekomen. De werkvorm is een beetje afgeleid van de bekende werkvorm: zoek de valse. Klik op de volgende link om kaartjes te downloaden coop.werkv.waar of niet waar

One thought on “Coöperatieve werkvorm rekenen: waar of niet waar?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>