Dagopening – meisjes jongens

Een tijdje geleden plaatste ik deze blog over het tellen van de jongens en meisjes aan het begin van de dag.

Om het nog wat inzichtelijker te maken kun je ervoor kiezen om voor elke jongen en meisje een picto neer te laten leggen. Zo maken de kinderen twee rijtjes naast elkaar en kunnen ze zien welke rij bijvoorbeeld langer en korter is. Je kunt vragen stellen als:

Schermafbeelding 2015-05-06 om 21.34.09 Schermafbeelding 2015-05-06 om 21.34.15

 

- Welke rij is het langste?
- Welke rij is het kortste?
- In welke rij zijn er meer kinderen?
- In welke rij zijn er dus ….. kinderen?
- Wie zijn er het meeste?
- Wie zijn er dus het minste?
- Hoe kunnen we het evenveel maken?
- Hoe kunnen we het gelijk maken?

 

 

 

Allerlei belangrijk begrippen komen op een speelse manier aan bod. Achteraf kun je de picto’s ook nog inwisselen voor blokjes en de blokjes weer inwisselen voor staafjes. Erna  kunnen ook de cijfers erbij worden geschreven (onder de picto’s van het meisje en de jongen) en het teken < of > (in het midden). Bovenin het dakje (boven ‘onze klas’) komt het totaal. Door het blad te lamineren kun je er met whitebord stift gemakkelijk op schrijven en het steeds weer opnieuw gebruiken. Download hier de picto’s en het huisje.

Schermafbeelding 2015-05-06 om 21.53.51

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel plezier!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>