Diverse kleding voor kids!

Een leuke uitdagende opdracht voor kinderen is om een in de huid te kruipen van een modeontwerper, want zeg nou zelf wie wilde er vroeger nou geen modeontwerper worden?! Deze opdracht past mooi binnen de methode alles in 1, met als project Cultuur voor de groepen 5t/m 8 of het project: jij en ik! voor groep 4.

Kinderen vinden het leuk vaak heel leuk om na te denken over hun kleding en wat ze hiermee uitstralen. Ook modeontwerpers denken vooraf aan een collectie na over de stijlen die ze willen uitstralen. Ze maken hierbij in het begin van het proces verschillende moodboards. Dit doen zij om een helder beeld te krijgen welke stijl zij belangrijk vinden om uit te dragen naar de maatschappij. Aan de kinderen dus ook de opdracht om een moodboard rondom een bepaalde kledingstijl te maken. De verschillende stijlen kun je de kinderen zelf laten kiezen of je kunt er voor kiezen om hier richtlijnen aan te geven. Die keuze is natuurlijk aan jou als leerkracht.

modeontwerper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allereerst even een korte uitleg over wat wat een moodboard is. Een moodboard is een visualisatie van een concept, idee, gedachte of gevoel en in geval dus een kijkje nemen in de modestijl die je wilt uitdragen en uitstralen naar de buitenwereld. Jouw eigen idee rondom een bepaalde stijl visualiseer je op deze manier. Je verzamelt allerlei afbeeldingen en teksten die de sfeer en inhoud van de stijl weergeven. En van die afbeeldingen en teksten maak je een collage.

Een moodboard hoeft heel groot te zijn. Ook hoeft het niet gerangschikt te zijn onder elkaar, het mag graag een beetje los en passende bij de stijl die naar voren moet komen. Het moet een bepaald gevoel geven. Om te starten is het handig om een A3 papier in gedachte te nemen en foto’s, afbeeldingen, spreuken, teksten te verzamelen die bij elkaar passen. Dat kan heel goed online via modesites, zoals bijvoorbeeld de site Jayno, een site met kinderkleding met verschillende merken waaronder le big. Je moet opzoek gaan naar een site met veel verschillende soorten stijlen en een goede zoekfunctie binnen de site.

Als de verschillende foto’s, afbeeldingen, spreuken, teksten zijn verzameld worden deze uitgeprint en op een a3 blad opgeplakt op een speelse manier. Vanuit het moodboards kun je weer nieuwe opdrachten bedenken om verder te gaan met het thema modeontwerper. Hierbij kun je denken aan het ontwerpen van een kledingstuk, het maken van een kledingstuk (zorg voor helpende handen van mama’s of creatieve oma’s), het pimpen van een oud kledingstuk, maken van reclamefolder etc. Uiteindelijk is het natuurlijk helemaal geweldig om de moodboards te presenteren en vanuit hier een modeshow te geven geheel georganiseerd door de kinderen zelf (met presentator, decor, modellen etc.). De verschillende stijlen komen dan echt tot leven.

Wat denk je, kan het thema modeontwerper een hit zijn in jouw klas? 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>