Dobbelsteen zinnen maken

Op de school waar ik momenteel werk gebruiken wij in elke klas iedere ochtend de dobbelsteen met picto’s. Deze dobbelsteen met picto’s hebben we naar het idee van het boek zien is snappen gemaakt. Door deze dobbelsteen te gebruiken willen wij de leerlingen leren om op verschillende manieren nieuwe zinnen te maken.

Schermafbeelding 2016-04-28 om 14.40.22

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hoe kun je hiermee aan de slag gaan?

1. Op de dobbelsteen van de kleuters staan alleen de picto’s: wie, doet en wat. Bij de andere klassen staan ook de andere picto’s: wanneer, waar, hoe / hoeveel.
2. Een leerling gooit met de dobbelsteen en kijkt welke picto bovenop komt te staan. Met deze picto moet de zin beginnen. Bijvoorbeeld: wie? De leerling moet een zin maken met een wie deeltje aan het begin van de zin, zoals: ‘Fiene is mijn vriendinnetje.’
3. Achteraf wordt de vraag door de leerkracht gesteld, om te kijken of de zin juist is. Bij vorig voorbeeld past de vraag: wie is mijn vriendinnetje? Het antwoord is Fiene. Een juiste zin dus.
4. Om het de kleuters inzichtelijker te maken wat de picto’s betekenen hangen er op het bord bij elke picto voorbeelden van afbeeldingen die passen bij de picto’s: wie, doet en wat. Een voorbeeld van afbeeldingen vind je hier, maar het is natuurlijk veel belevingsvoller wanneer je de afbeeldingen steeds aanpast op het thema.

Schermafbeelding 2016-04-28 om 14.45.41

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De dobbelsteen kan natuurlijk ook na het voorlezen van een prentenboek worden gebruikt, om zo vanuit het boek zinnen te maken die beginnen met de picto’s van de dobbelsteen.

In de hogere klassen wordt de dobbelsteen gebruikt in combinatie met het woord van de week, de zin moet raakvlakken hebben met dat woord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>