Evalueren met duimen

Op het einde van elke les probeer ik even kort te evalueren met de kinderen. Ik bekijk of de kinderen de doelen hebben begrepen. Ik vraag aan de kinderen of ze nog dingen moeilijk vonden en wat hun na deze les al heel goed lukt. Om een snel beeld te krijgen kun je gebruik maken van duimen.

Duim omhoog: ik heb de leerstof begrepen.
Duim in het midden: ik begrijp al veel maar nog een paar dingen vind ik moeilijk.
Duim omlaag: ik vind het nog heel lastig.

De duimen tel ik en zet ik soms in een turftabel op het bord. Klik  hier om de duimen in een powerpoint te openen, zodat je er op het smartboard mee kunt turven. Zo kan ik in gesprek gaan met de kinderen en de kinderen elkaar ook laten helpen bij de moeilijkheden. Dit lukt natuurlijk niet altijd, alleen de duimen methode voor een snel beeld werkt dan voor mij als leerkracht goed. Ik kan dan altijd nog in de loop van de dag samen kijken naar de moeilijkheden en het anders de volgende dag oppakken.

Je kunt het schema ook aan elk kind geven. Ze geven zich dan na elke les bijvoorbeeld een duimpje wat betreft de werkhouding. Aan het einde van de dag zie je dan een patroon in de gegeven duimpjes.

Je kunt er alle kanten mee op.

Schermafbeelding 2014-05-17 om 12.51.17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe evalueer jij samen met de kinderen op een les?

 

Leave a reply