Klassendagboek

De leerlingen in groep 4 zijn gek op schrijven. Ze verzinnen veel fantasie verhalen en vinden het super leuk om deze voor te lezen aan de klas.

 

Door ze thuis ook uit te dagen om te gaan schrijven heb ik iets bedacht, namelijk het klassendagboek. Elke dag krijgt een leerling in de klas het dagboek mee naar huis. De volgende dag neemt de leerling het dagboek mee naar school en leest hij of zij het voor aan de klas. Het werken met een klassendagboek zorgt voor veel betekenisvolle schrijfactiviteiten. De leerlingen zullen gemotiveerd zijn om teksten en tekeningen te maken voor in het dagboek.

Voorin het dagboek staat een aantal regels waar de leerlingen zich aan moeten houden:

  • De bladzijde die je schrijft moet je schrijven met pen of potlood, je mag niet typen.
  • Je schrijft de bladzijde zelf. Je ouders/verzorgers mogen je wel helpen, maar ze mogen het niet schrijven.
  • Je schrijft minimaal een halve bladzijde. Je mag maximaal 2 bladzijden schrijven.
  • Denk aan de hoofdletters, punten, vraagtekens en uitroeptekens.
  • Schrijf netjes, zodat andere kinderen het ook kunnen lezen.
  • Je schrijft over de dag op school en ook over wat je na school hebt meegemaakt.
  • Je mag er een tekening bij maken of een leuke foto bij plakken.
  • Je neemt het dagboek de volgende dag weer mee naar school, na het stil lezen lees jij jouw dagboek aan de klas voor.
  • Je kiest 2 kinderen uit die iets mogen zeggen of vragen over jou dagboek.
  • Dan kies je een kind uit, dit kind schrijft vandaag in het dagboek.

Klik hier voor het downloaden van het bestand. Hierin staan de regels in een word bestand en ook de voorkant van het dagboek.

Werk jij ook met een klassendagboek? Heb je nog extra tips voor mij? Na de meivakantie begin ik ermee, dus alle tips zijn welkom!

 

One thought on “Klassendagboek

  1. Hai, ik ben klassenmoeder bij mijn beide kinderen op de basisschool.
    Ik lees jouw schrijfsels en ideeën met veel interesse en plezier.
    Een klassendagboek lijkt mij een enorme stimulans om het schrijfniveau te verbeteren.
    Nu viel mij alleen wel op dat jij o.a. in deze (bovenstaande) tekst wel een aantal schrijffouten/taalfouten hebt staan:
    1. Voor in het dagboek staan een aantal regels: VOORIN (samentrekking bij plaatsbepaling)…. STAAT een aantal regels (“aantal” is enkelvoud);
    2. na het stil lezen lees jij jou dagboek aan de klas voor: JOUW (bezittelijk voornaamwoord, met een W dus)
    Misschien betweterig van mij, maar voor jou als docente wel belangrijk ivm je (voorbeeld)functie!
    Vr Groet,
    Petra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>