Krant in de klas

Door de taalles van vandaag ben ik op het idee gekomen om de krant in de klas te halen. De kinderen hebben namelijk in hun taalboek een krantenartikel staan waar ze vragen over moeten beantwoorden. Natuurlijk is het hierbij leuk om eerst te beginnen met het introduceren van een krant, want misschien hebben sommige kinderen thuis helemaal geen krant.

Per groepje krijgen de kinderen een krant (Dagblad de Limburger), samen bekijken ze de krant heel goed. Elk kind uit het groepje moet een kenmerk benoemen wat er in een krant allemaal te zien is. Al deze kenmerken schrijf ik op het bord, hierbij kan ik een woordspin of een mindmap maken. Wanneer alle kenmerken benoemd zijn maak ik de stap pas naar het taalboek, zo zijn de kinderen al warm geworden voor het thema: de krant.

Als klaaropdracht kunnen de kinderen in de schrijfhoek deze week een eigen voorkant van een krant maken. Hiervoor heb ik een stappenplan geschreven, de kinderen kunnen met een a3 vel en een aantal kranten zo aan de slag. Ik wil dat er per dag 2 kinderen aan een krant werken, zo bevorder ik ook nog eens het samenwerken.

Het stappenplan is hier te vinden: Voorpagina van de krant

Verder kun je natuurlijk het thema krant helemaal uitbreiden, maar dit zijn mijn eerste stapjes binnen dit thema. Kijk voor meer ideeën een op: http://www.krantenindeklas.be

 

Leave a reply