Land art – buiten knutselen

Zoals ik eerder heb geschreven in de vorige blog, is het super leuk om met de kinderen buiten educatieve spellen te doen. Ook kun je knutselen buiten doen, en nu zeker tijdens de herfst is het super om deze activiteit te doen. Ik heb het over land art. Land art is een kunstvorm die bestaat sinds 1960 en onder verschillende vormen kan voorkomen. Soms graven de kunstenaars kuilen in een bepaalde vorm, verleggen ze stenen of maaien ze het gras in een mooi patroontje. De aanwezigheid van de mens in de natuur wordt hiermee in de verf gezet.

Voor de kinderen biedt het bos een schat aan materiaal. Bladeren, takjes, vruchten, daar kan je heel wat mee doen! Een open plekje in het bos of park wordt het persoonlijke kunstenaarsatelier van de klas: tover het bos of park om tot een openluchtmuseum met je eigen natuurkunstwerken. Waarmee? Met alles wat je maar vindt. Hoe? Wees creatief met al wat er vindt, zonder de niet-natuurlijke materialen te gebruiken: een echte natuurkunstenaar gebruikt geen lijm en geen touw. Laat je natuurkunstwerk achter waar je het gemaakt hebt, zodat de toekomstige voorbijgangers een leuke verrassing wacht. Bij deze activiteit is het belangrijk dat we bewust zijn van alles wat leeft in het bos. Tijdens de zoektocht naar materialen proberen we steeds respect te tonen voor de levende en de niet-levende natuur. Denk maar aan een paddenstoel, deze plukken we niet. Wel kunnen we ervoor kiezen om rond de paddenstoel een kunstwerk te maken.

Schermafbeelding 2017-10-28 om 20.15.58

Ik heb via pinterest een bord gemaakt met allerlei verschillende land-arts. Deze borden wil ik vooraf aan de kinderen laten zien om ze te inspireren. Wanneer de kinderen aan de slag zijn gegaan met hun land-art, zal ik hier ook foto’s van maken en achteraf bespreken in de klas door ze op het smartboard te laten zien.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>