Mindmappen over slimheden

Gisteravond bedacht ik een leuk idee om in de klas uit te voeren. Ik wilde namelijk weer iets met meervoudige intelligentie gaan doen. Ik ben  op het idee gekomen om de kinderen een mindmap te laten maken over zichzelf. Hierbij maakten zij takken met slimheden. Deze takken splitsten zich op in takken waarom dat wel of nog niet zo was. De kinderen reageerden erg enthousiast en gingen hard aan het werk!

Vanmorgen bij de bus bedacht ik mij dat het misschien wel leuk was om ook een mindmap op de computer te laten maken. Ik twitterde:

Hierop ontving ik snel al reacties:

Helaas heb ik nu nog geen tool in de klas kunnen uitproberen, omdat ik er toch eerst zelf mee wil kunnen werken. Zo heb ik net de tool: https://bubbl.us/ uitgeprobeerd. Hieruit is de volgende mindmap gekomen:

Deze manier van mindmappen is erg gemakkelijk en naar mijn idee ook goed inzetbaar in de klas. Wanneer een mindmap af is, kun je een printscreentje en dit plakken in paint. Zo hoef je niet eens in te loggen. (Natuurlijk kan ik deze bovenstaande mindmap nog verder uitwerken, maar dat was nu niet mijn bedoeling).

Je kunt ook gebruik maken van:

http://www.Mindomo.com/
http://www.imindmap.nl/
http://www.wisemapping.com/c/try.htm
http://meesterhenk.yurls.net/nl/page/755092

Of je doet het net zoals de kinderen van groep 4, lekker old school op een tekenblaadje met een schrijfpotlood en kleurpotloden.

 

One thought on “Mindmappen over slimheden

  1. Investeer in het op een juiste manier mindmaps maken. In je afbeeldingen zijn nog veel afwijkende zaken te zien. Gebruik de regels van Buzan. Hoe beter je (je leerlingen) de mindmaps op de juiste manier maakt, des te krachtiger ze zijn. Hoe strakker je je aan de regels houdt, des te meer associaties er vrij komen. Veel succes en complimenten voor je enthousiasme!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>