Review: is nergens ergens?

Uitgeverij Nieuwezijds heeft mij afgelopen week twee boeken opgestuurd. Één boek wil ik in dit blog reviewen.

Is nergens ergens?

Het boek heeft een mysterieuze titel… ‘Is nergens ergens?’ geschreven door Iris van der Graaf. Iris van der Graaf (1989) is auteur, beeldend kunstenaar en illustrator. Ze studeerde filosofie in Amsterdam, Parijs en Utrecht, en daarna beeldende kunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Een filosofisch boek, wat kan verklaren dat er wordt gestart met een titel die je al meteen aan het denken zet.

Je kunt over alles nadenken: over wat je om je heen ziet, over wie jij bent. Over wat taal is, wat vriendschap is, wat waarheid is. Of over liefde, dood of het nieuws. Dit boek zet ook aan het nadenken over al deze dingen!

Zelf vind ik dit boek zeer geschikt voor een bovenbouw groep, ik zou hier zelf begrijpend luisteren of lezen lesjes bij kunnen bedenken, met een filosofische gedachte. Eerst zou ik de leerlingen allemaal een hoofdstuk laten lezen of een hoofdstuk voorlezen aan de leerlingen en dan aan elkaar laten uitleggen (in kleine groepjes) wat de essentie is van dit hoofdstuk. Gedachte kunnen worden uitgewisseld met elkaar, belangrijk hierbij is dat leerlingen elkaar niet proberen te overtuigen maar juist elkaar in hun waarden laten. Dat is ook wat er steeds gebeurt in het boek. Soms was een nieuwe filosoof het niet eens met een oudere filosoof, en keek hij of zij weer op een heel andere manier naar zo’n vraag. Met andere ogen, in een andere tijd en in een andere omgeving. Dat is ook het mooie aan filosofie, je kunt altijd doorgaan met denken en op verschillende manieren kijken naar vragen die gesteld worden over bijvoorbeeld het leven.

Het boek is te koop voor € 17.95. Hier kun je het boek bestellen, een echte aanrader voor denkers!!