Wanneer ben je boos, blij, bang of verdrietig?

Een leuke manier om kinderen aan het denken te zetten is om ze in tweetallen te laten vertellen over een onderwerp. Vandaag praten de kinderen over het onderwerp: gevoelens/emoties. De kinderen moeten nadenken over het gevoel blij zijn. De tweetallen moeten aan elkaar vertellen wanneer ze blij zijn. Dit doen zij een aantal keren door te lopen door de klas en bij een klapsignaal van de juf een maatje op te zoeken en aan elkaar het gevoel blij duidelijk te maken aan de hand van een gebeurtenis. (Bijv. cadeau gekregen voor mijn verjaardag, oma is weer beter of ik ga straks samen met Pam spelen.)

Na deze korte werkvorm krijgen de kinderen van mij een blaadje waarop de vier gevoelens/emoties in hokjes staan. Per hokje moeten ze een gebeurtenis tekenen waarbij dit gevoel sterk aanwezig is. Wanneer een kind klaar is komt het naar mij en vertelt het kind kort iets bij de tekeningen, zodat ik er een zinnetje bij kan schrijven.

Wanneer alle tekening af zijn knippen wij de kleine hokjes uit. De leukste gebeurtenissen worden uitgekozen, deze plakken wij op een groot rood vel. Aan de bovenkant van het rode vel staat het gevoel en een smiley. Als extra opdracht mogen de kinderen in een tijdschrift opzoek gaan naar blije, boze, bange of verdrietige mensen. Deze plakken wij bij het juiste rode vel op.

 

Leave a reply