Wat mist er?

Ik heb een spel opgestuurd gekregen van Heutink. Dit spel heeft als titel: ‘Wat mist er?’. Het spel steekt in op de ontwikkeling van de visuele discriminatie bij kleuters. Zelf heb ik dit spel zowel in de eerste als tweede kleuterklas gespeeld (groep 1 en 2). Het spel moet worden gespeeld in kleine groepjes, zodat iedereen aan de beurt kan komen en de kleuters gemakkelijk rond de themaplaat plaats kunnen nemen.

Schermafbeelding 2016-03-26 om 11.51.20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe ben ik te werk gegaan?

- Ik heb eerst samen met de kleuters de themaplaat bekeken (deze gaat bijvoorbeeld over de boerderij of het ziekenhuis). Ik heb de kleuters eerst een voorbeeldje gegeven over wat ik over de plaat kon vertellen. Hierna mocht elke kleuter kort vertellen welke grappige of gekke dingen zij zagen. Hierbij moesten ze goed luisteren naar elkaar, want het was de bedoeling om geen dubbele dingen te vertellen.
- Na het bespreken van de plaat heb ik de kleine kaartjes erbij gepakt. Het fijne aan het materiaal is dat het allemaal op hard plastic is gedrukt, dus dit spel kan gelukkig heel lang gebruikt worden. Op de kleine kaartjes staan de details van de grote themaplaat. Om de beurt mocht een kleuter zoeken waar dit plaatje te vinden was. Sommige zijn gemakkelijk te vinden andere plaatjes zijn zeker een stuk moeilijker. Ook de foute werd gevonden en gecontroleerd door op de achterkant te kijken naar het rode kruis.
- Als iedereen een aan de beurt was geweest, was er steeds nog een aantal kaartjes over. We maakten er samen een racespelletje van, wie kon het eerste het juiste plaatje vinden op de grote themaplaat? Ik ben er toen achter gekomen dat het belangrijk is dat de kleuters echt kijken met de ogen en niet met hun handen over de plaat speuren, want anders zagen we meer handjes dan de grote themaplaat. Dus handjes op de rug en zoeken met de ogen! Vooral dit laatste spelletje motiveerde de kleuters echt. Er was ook niet echt iemand die achter bleef, omdat ze al op 2 verschillende manieren steeds naar de plaat gekeken hadden.

De voordelen op een rijtje:
- Spelenderwijs spreken en luisteren.
- Spelenderwijs woordenschat uitbreiden.
- Spelenderwijs bezig zijn met visuele discriminatie.
- Duurzaam materiaal.
- Gekke grapjes zitten verstopt in de themaplaten.
- Door er een wedstrijdje aan te koppelen motiveert het de kleuters enorm.

De nadelen op een rijtje:
- Voor sommige kleuters is de themaplaat heel druk en vol. Een kleuter zei zelf: ‘juf er staat zoveel op ik weet niet waar ik moet kijken!!’
- Begeleiding van een juf of meester is nodig wil je er alle voordelen uit kunnen halen. Wanneer deze begeleiding niet kan worden gegeven is het aan te raden om met fiches te werken om te markeren welke plaatjes reeds gevonden zijn.

De kleuters zijn enthousiast, de juf is enthousiast! Wat wil je nog meer!! Wil je het spel bestellen? Via deze link kun je dat meteen doen!!

Dat kinderen enthousiast en betrokken zijn bij dit spel, horen we vaak terug. De belangrijkste doelstelling van dit spel is het visueel kunnen discrimineren. De themaplaten zijn daarom bewust zo vol getekend. Kinderen leren om uit veel informatie de juiste informatie kunnen filteren. Onze ervaring is, dat hoe langer kinderen naar de plaat kijken, hoe meer grapjes ze ontdekken. Dit maakt tevens dat kinderen dit spel vaak opnieuw kunnen spelen en er niet op uitgekeken raken.
Lianne Jongsma, product ontwikkelaar Heutink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>