Woord parachute herfstvruchten

Om de woordenschat van de kinderen te vergroten kun je gebruik maken van een woordparachute. Dit kun je doen vanaf de kleuters t/m groep 8.

Door gebruik te maken van een woordparachute krijg je de hiërarchische betekenisrelaties in beeld. Je oefent op deze manier de schoolse betekenisverbindingen en brengt structuur aan in de opslag van woorden. (Bron: met woorden in de weer)

Voorbeeld van een woordparachute. Bron: https://portal.skipov.nl/scholen

In de tweede week van het thema Hocus pocus maak je met de kinderen een woord parachute rondom herfstvrruchten. Ze geven in de methode aan om een parachute te maken van de droge herfstvruchten en een van de natte herfstvruchten. Zelf richt ik mij op de droge herfstvruchten, omdat deze makkelijker te vinden zijn voor de kinderen.

Via google heb ik een aantal plaatjes opgezocht van de herfstvruchten die ik tijdens de activiteit ga behandelen. Na de activiteit geef ik de kinderen de opdracht om de vruchten uit de parachute in het echt na school te gaan zoeken. Zo komen ze meerdere keren met de nieuwe woorden in aanmerking. De vruchten mogen ze natuurlijk mee naar school nemen, zodat we er een herfstafel van kunnen maken.

De herfstvruchten die ik ga behandelen zijn via deze link te downloaden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>